Często słyszalnym, ale nie zawsze zrozumiałym pojęciem jest temat bieżnika w oponach samochodu. Tymczasem wybór odpowiednich opon do pojazdu, powinien być właśnie podyktowany rodzajem bieżnika, który ma bardzo duże znaczenie dla komfortu, bezpieczeństwa, jak i samego toru jazdy. O czym dokładnie mowa? Jakie znaczenie mają tajemnicze rowki i nacięcia w ogumieniu?

Bieżnik blokowy 

Składa się z niezależnych bloków, ale system rowków jest ze sobą połączony. Jest często widywany w całorocznym typie ogumienia. Jakie ma to znaczenie dla samej jazdy? System irygacyjny rowków pozwala na sprawne odprowadzanie wody z powierzchni opony, przez co zyskuje ona dużą stabilność i sterowność na mokrych i pokrytych śniegiem nawierzchniach. Wadą opon o tym systemie bieżnika jest ich skrócony okres eksploatacji, co oznacza ich częstą wymianę na nowe. 

Bieżnik kierunkowy 

Opony o tym typie bieżnika mają charakterystyczny wzór w widoczną „jodełkę” lub przez niektórych widzianą literę „V”. Środkowa części wzoru ogumienia składa się z rowków, które są ułożone względem siebie symetrycznie i biegną pod tym samym kątem. Przykładem zastosowania tego typu bieżnika są prezentowane tutaj opony Dębica Frigo 2. Jakie ma to znaczenie w praktyce? Ten tym ogumienia wykazuje dobre właściwości trakcyjne i dobrą przyczepność kół na śliskich i mokrych nawierzchniach. Dzięki nim możliwe jest skuteczne hamowanie, nawet przy szybkiej lub dynamicznej jeździe. Z wad należy wyróżnić głośną pracę takich opon oraz ich podatność na ząbkowanie. 

Bieżnik asymetryczny w oponach

Jest przeciwieństwem geometrii poprzednich produktów. Wykazuje zróżnicowaną rzeźbę po obu stronach ogumienia, najczęściej w postaci większych klocków od zewnętrznej strony, które mają wpływ na stabilność jazdy, oraz mniejszymi blokami od wewnątrz, które skutecznie rozchlapują nagromadzoną wodę. Zróżnicowana struktura sprawdza się w dobrej przyczepności opon do nawierzchni, nawet w utrudnionych warunkach pogodowych. Taki typ bieżnika stosowany jest najczęściej w pojazdach o sportowym nadwoziu. 

Nie tylko wygląd ważny, ale i kondycja

Oprócz trzech, podstawowych typów bieżników, producenci oferują także ich pochodne modele, na przykład mieszane, ciągnące lub żebrowe. Nawet jeśli jednak struktura bieżnika ma znaczenie dla samego komfortu jazdy, to ważne są także jego parametry techniczne. Bieżnik, jak wiadomo w trakcie eksploatacji się zużywa, obniżając tym samym jakość opony. Wysokość bieżnika w nowej oponie wynosi od 8 do 10 mm. Polskie prawo zastrzega jednak, że dopuszczalne zużycie bieżnika opony nie może przekroczyć mniej niż 1,6 mm. Fachowcy twierdzą, że wartość między 8 mm, a dopuszczalnym przez ustawodawcę zużyciem, jest ogromna. Oczywistym jest, że kierowcy, chcąc zaoszczędzić, starają się zużyć stare opony do końca, ale czy warto? Im większy poziom zużycia bieżnika, tym większe niebezpieczeństwo kierowania pojazdem po drodze, oraz komfort samej jazdy. Warto więc podejmować decyzje o zmianie opon wówczas, gdy ich zła kondycja jest już zauważalna.